Hemen Ara Biz Sizi Arayalım
- İzmir Reklam Ajansı, İzmir Büyüme Ajansı, Sosyal Medya Ajansı, Dijital Pazarlama, Eticaret
Şule Yüce 26-06-2022 11:11 (2 yıl önce)

Tasarımda Duygusallık: Empatik Tasarım

Tasarımların proje aşamasındaki hallerinin temel başlangıç noktaları empati olarak varsayılır ve tasarım odaklı düşünme kavramının faaliyete geçirilmesinde en temel aşamadır. Empati sürecinde tasarımı yapan kişiler hedef kitlenin tanınması, ihtiyaçlarının belirlenmesi ve hedeflerin anlaşılması için empatiyi kullanırlar.

Bireylerin sosyal ve ruhsal düzeylerini değerlendirebilmek ve gerekli tespitleri yapabilmek adına bireyler ile etkileşim halinde olmak gerekir. Tasarım sırasında kullanıcı kitle ile etkileşim ve iletişim en iyi seviyede kurulmalıdır ki doğru geliştirmeler yapılsın. Empati sürecinde öncelikle ön yargı ve varsayımlardan kurtulmak gerekir. Sıfır noktasından başlayarak bir başlangıç yakalamak gerekir. Belirli haller sırasında herkes aynı şekilde düşünmez ve tepki vermez. Ancak bu şekilde düşünce olgusu yani ön yargılı yaklaşım sıklıkla yapılmaktadır. Bu doğrultuda ön yargıların farkına varmak ve bunları kontrol altına almak mantıklı olacaktır.

Kullanıcılar ile Empati Kurmak

Kullanıcı, tüketici ya da müşteri kitlesi ile empati kurmaya başlamanın en temel adımı kesinlikle kullanıcıların gözünden bir görme biçimi kazanmaktır. Kendinize ait olan fikirleri askıya alarak kullanıcının gözünden etrafa bakmak gerekir. Doğal ve kendi kendine ilerleyen bir doğal fikir verisine erişmek ana amaç olarak belirlenmelidir. Bir sorunun çözümüne giderken ya da gereksinim duyulan bir tasarımı oluştururken tahminler ve varsayımlardan uzaklaşarak kullanıcı kitlesi hakkında gerçek verilerin toplanması gerekir. Bu veriler doğrultusunda kullanıcı gözünden bakma yetisi kazanılacaktır ancak.

Empatik tasarım en temelde varsayımların yerine gerçek kullanıcıların gerçek gereksinimlerinin belirlenmesi ile ortaya çıkan tasarımdır. Empatinin en temel hedeflerinden birisi kullanıcıların gerçek düşüncelerine ulaşmaktır. Açıkça ortaya koyulmamış, paylaşılmamış, belirtilmek istenmemiş olan ihtiyaç ve davranış şekilleri empati ile ortaya çıkarılabilmektedir. Tasarımcılar için esas olan kullanıcı kitlesinin belirttiklerinden çok belirtmeyip gerçekte ne şekilde davrandığıdır. Kullanıcı kitlesi bir veriyi paylaşmak istemeyebilir ya da farkında olmadan bir şeye ihtiyaç duyuyor olabilir. Bu noktada devreye giren empatik yaklaşım sorunların çözülmesine yardımcı olacaktır. Bir sorunu çözmek ile bir sorunun varlığını ortaya koymak aynı şey değildir.

Empatik Tasarımın Temel İlkeleri

Empatik tasarım konusu, kullanıcı kitlesinin konum bilgisi ya da yaş bilgisi gibi konular ile alakadar olmaz. Yalnızca ürünlere karşı olan eğilim ve motivasyon kaynakları önemli görülür. Davranışlarının nedenleri, seçim yaparken karar vermelerine neden olan etkenler, bir sayfa üzerinde gezinirken seçimlerinin nedenleri gibi konular empati süreci esnasında ortaya çıkarılabilen en temek iç görü çeşitleri arasındadır. Bu iç görüler sayesinde kullanıcı kitlesi için en uygun deneyim olanağı sunulur.

Tasarım odaklı düşünce tarzı gelişim noktasında odak noktasına yerleştirilmesi doğru bir seçim olan düşünce ve çalışma tarzıdır. Bu çalışma şekline sahip olmak isteyenler için empatiye hakim olmak şarttır. Kişilerin temel ihtiyaçlarının anlaşılmasının ilerisine gidilerek hislerin ve düşüncelerin fark edilmesi empati kapsamına girmektedir. Bu kapsamda bir profesyonellik şart görülür.

Empati hissinin insanlarda etkili olduğunda dair araştırmalar mevcuttur. Geriye kalan kısım bireysel olarak geliştirilerek elde edilebilir. Şefkat ve anlayış temellerine dayanan empati hissi öğrenilebilir ve geliştirilebilir bir histir.

Empatik Tasarım için Empatinin Geliştirilmesi

 Empati yeteneği bireylerin çalışmaları doğrultusunda geliştirebilecekleri öğrenilmeye ve geliştirlmeye açık bir yetenektir. Doğuştan gelen az miktar empati hissinin gelişimi planlı bir uğraş sonucunda üst düzeylere çıkarılabilir düzeydedir. Günlük hayat içerisinde empati denemeleri yapılarak gelişimine katkı sağlamak da mümkündür.

Bireyler hisleri ile bir bütün olarak var olan; sorun, ürün ve temel ihtiyaçları nedeniyle bilinçli ya da bilinçsiz şekilde duygular üreten bir canlıdır. Empati avcısı olarak bu meydana gelen duyguları fark etmek ve empati sayesinde anlamak bir tasarımın oluşturulması için hayati düzeyde önem taşır. doğru şekilde kurulan ve yeterli düzeyde olan empati ile doğru tanımlamalar yapılabilir ve doğru soruna ulaşılabilir.

Bilişsel empati düzeyinde; bireylerin bakış açıları alınarak pratik yapılır. O durumda olma hakkında nasıl hissedileceği hayal edilir. Bilişsel empati ile başkasının kendi yerimize koyma durumunu sağlayabiliriz.

Duygusal empati kavramında ise; yakın birisinin ağlaması durumunda o kişiye yakın olunması, yaşanılan üzüntü durumundan etkilenilmesine neden olur. Kişi üzerinde de üzücü etkisi olur ve bu durum duygusal empatiye örnektir.

Psikoloji araştırmacıları Hodges ve Davis duygusal empatiyi 3 bölümde anlatıyor; diğer bireyle aynı hissi hissetme, acılara karşılık tepki olarak sıkıntıları hissetme, karşıdaki kişiye karşı şefkat hissetme.

Etkili Empati Önerileri

Etkili bir empati kurma yolculuğunda 4 adet temel faktörü göz önünde bulundurabilirsiniz. Amatör bir bakış açısı ile yaklaşabilirsiniz. Karşı tarafın cümlesi, kişi cevap vermeden tamamlanmamalıdır. Doğal duygu çıktısına odaklanılmalıdır. ? dinleyip gözlemleyerek; konuşup soru sorarak ilerlediğiniz bir yönteme sadık kalın.

Etkili empati gerçekleştirildikten sonra tasarım sürecinde neye ihtiyaç duyulduğunu ve sorunun ne olduğunu tam olarak keşfetmeniz ve doğru adımlarla ilerlemeniz mümkün olacaktır.

 

Yorumlar

Hiç yorum yapılmamış, ilk yorum yapan siz olun

BİZİMLE ÇALIŞ

Hemen bizimle birlikte
mükemmel projeler
oluşturmaya başla!

Proje Başlat Bizimle Çalışmaya Başla