Hemen Ara Biz Sizi Arayalım
- İzmir Reklam Ajansı, İzmir Büyüme Ajansı, Sosyal Medya Ajansı, Dijital Pazarlama, Eticaret
Şule Yüce 08-07-2022 00:17 (23 ay önce)

Kullanıcı Deneyimi Tasarımında Başlangıç Noktası

Kullanıcı deneyimi tasarımı, hakkında pek çok bilgi ve yöntem içeren başlıklardan bir tanesi. Peki kullanıcı deneyimi tasarımına nereden başlamalısınız? Ziyaret edilen web sitelerinde devamlı olarak kullanılan uygulamalar, dijital ürünler, hayatın içinde yer alan öğeler ve benzeri her şey aslında kullanıcıların hayatını kolaylaştırma amacı güdülerek tasarlandılar. Daha iyi bir kullanıcı deneyimi aslında hayatın her alanında geçerli olan bir kavram olarak görülebilir.

Kullanıcı alışkanlıklarını ve beğenilerine doğrudan hitap eden tasarım özellikleri ile görsel güzelliği ve dikkat çekiciliği profesyonel şekilde kullanmak ve işlevsel deneyim sağlamak mümkün oluyor. Bahsedilen deneyimin tasarımında en mühim noktalardan biri olan içerikler için olumlu dönüşümü sağlayan her noktada tasarımın izleri ile karşılaşıyoruz. Dijital ürünlerde, web sitelerinde, satış pazarlama tekniklerinde kullanıcı deneyimini iyileştirmek markaya da kullanıcıya da olumlu etkiler yansıtıyor.

Kullanıcı Deneyimine Girmeden Önce

Kullanıcı deneyimi iyileştirmesi için çalışmalara başlamadan önce ne için ne amaçla ve neye karşı çalışmanız gerektiğinin farkında olmalısınız. Bu da verileri doğru yöntemlerle toplayıp doğru şekilde sınıflandırarak analiz etmekten ve analiz sonuçlarını doğru şekilde değerlendirmekten geçiyor. Farklı durumlar ile alakalı ön görülerle bu durumların da göz önünde bulundurularak çözüme kavuşturulması da bir sonraki ve en az veriler kadar önemli olan bir süreç. Farklı kullanıcı grupları ve farklı şartlar için hazır olmakta fayda var.

Kullanıcı deneyimi tasarımı temelinde bir çeşit ara yüz tasarımından ziyade kullanıcılar için etkileşimin iyileştirilmesi amacı güder. Etkileşime odaklanan tasarımı yapan kişiler kullanıcı deneyim tasarımcısı olarak isimlendirilirler. (User Experience Designer).

Kullanıcı Deneyimi Tasarımına Başlarken

Kullanıcı deneyimi tasarımı ile alakadar olan tasarımcılar tasarım sürecinin başında, ortasında ve son aşamada bağlı kalınması gereken bir rasyonel referansa ihtiyaç duyabilirler. Hangi yönde gitmelerinin daha etkili sonuçlar getireceği konusunda yardım aldıkları referanslar ile en etkili etkileşimleri elde edebilmeleri mümkün olur.

Kullanıcı deneyimi tasarımı oluşturmaya başlamadan önce birkaç ana unsura cevap verebiliyor olmanız gerekir. Bu birkaç nokta; kullanıcı deneyimi tasarımının başlangıç noktası, temel yapı taşı gibi değerlendirilebilir.

  1. Husus: problemlerin ne olduğunun belirlenmesi, hangi problemlerin çözülmeye çalışıldığının farkında olunması.
  2. Husus: kimin ya da neyin sorunlarının çözülmesi için uğraşıldığının ayırt edilmesi.
  3. Husus: yapılan tasarımın kısıtları nelerdir sorusuna cevap verilebilmesi ve kapsamın belirlenmiş olması.
  4. Husus: başarı kriterinin iyi tanımlanmış olması.

Bu 4 adet başlangıç noktası kıstası, tasarımcının ortaya çıkaracağı tasarımın en etkili şekilde oluşturulmasında kullanıcı deneyim tasarımcısı için püf noktalar ve başlangıç noktaları olmaktadır.

Kullanıcı Deneyiminin Sıfır Noktalarının Açıklanması

Bahsedilen başlangıç noktalarını biraz daha açmak, kullanıcı deneyimi tasarımı oluşturmayı planlayan herkes için faydalı olacaktır.

  • İlk madde olan sorunların ne olduğunun anlaşılması hususuna göz atalım. Bu noktada net olarak belirlenmemiş ve belirtilmemiş her sorunun çözümünün zor olduğunu söylemek gerekir. Sorunların doğru bir şekilde tanımlanmış olması, tasarımcı için odak noktasını belirlemeye yarayan yegane hususların başında gelir.
  • İkinci olarak bahsedilen sorunun kime ya da neye ait olduğunun belirlenmesi en önemli noktalardan olsa da oldukça kolay cevap bulunan bir noktadır. Kullanıcı araştırması yapılırken kullanıcıların sistemle nasıl etkileşime girdiğinin iyi analiz edilmesi gerekir.
  • Üçüncü hususta belirlenmesi gereken kısıtlamalar ve kapsam analizi kilit noktalar içerisinde belki de en fazla araştırmaya ihtiyaç duyan noktadır. Bir tasarımın düşünce aşamasında daha, nereden nasıl başlanması gerektiği net olarak belirlenmelidir. Sonrasında da nerelere dek kapsamın dahil olacağı ve nerede bitirilmesi gerektiği konusunda net cevaplar verilebilmelidir. Kullanıcı deneyimi tasarımı başlangıç – bitiş ve kapsam – kısıt aralıklarının net belirlenmesi ile en etkili hale getirilebilmektedir. Bunlar oluşturulurken zaman ve bütçe gibi araçların ne kadar oldukları iyi belirlenmiş olmalıdır.
  • 4. Ve son nokta olan başarı kriterinin belirlenmesi, sepetten satışa ya da sepetten web sayfasının kapatılmasına doğru yönelimlerin ölçümü olarak örneklendirilebilir. Örneğin istenilen şeyin; müşterilerin erime oranının azaltılması mı yoksa aktif kullanıcı sayısının arttırılması mı olacağı net olarak ayrılmalı ve fark edilmelidir. Başarılı olunduğunun nerede ve hangi ölçütlerde kabul edileceği başarıyı ya da başarısızlığı değerlendirme konusunda kullanıcı deneyimi tasarımı sürecine katkı sağlayacak olan başlangıç noktalarındandır.

Yorumlar

Hiç yorum yapılmamış, ilk yorum yapan siz olun

BİZİMLE ÇALIŞ

Hemen bizimle birlikte
mükemmel projeler
oluşturmaya başla!

Proje Başlat Bizimle Çalışmaya Başla