Hemen Ara Biz Sizi Arayalım
- İzmir Reklam Ajansı, İzmir Büyüme Ajansı, Sosyal Medya Ajansı, Dijital Pazarlama, Eticaret
Şule Yüce 08-07-2022 00:18 (2 yıl önce)

Endüstriyel Tasarımda Gizli Formül: Maya Prensibi

Endüstriyel tasarım için gizli bileşenlerden birisi sayılan maya prensibini duymuş muydunuz? Raymond Loewy, endüstriyel tasarımın babası ünvanına sahip ve etkileyici düzeyde olduğu neredeyse herkes tarafından kabul edilen ünlü markaların logolarının yaratıcısı olan isim. Shel Oil logosu, ABD posta logosu, Air Force logosu tasarımlarından yalnızca birkaçı.

Günümüzde hala kullanımda olan logoların tasarımında Loewy yenilikçilik kavramını gelecek ve bugün ile harmanlayan bir dengede çalışmalarını gerçekleştirdi. Doğru dengenin önemi konusunda dikkat çekerken tasarım prensipleri hakkında da ipuçları verdi. En önemli ipucu, gelecek konusunu tasarıma aşamalı şekilde yedirmeye dayalı Maya Prensibi uygulamasıydı.

Endüstriyel Tasarımda Maya Prensibi Nedir?

En ünlü logolardan bazıları maya prensibi ile, tasarım ve teknoloji sunumlarını kullanıcı ihtiyaçlarını karşılamanın yanı sıra beklentilerinin de üzerine taşınarak tasarlandı. Maya aslında Most Advanced yet Acceptable kısaltması. Yani; kabul edilebilecek düzeyde olan en gelişmiş terimin anlamı. Kullanıcılar için en yüksek düzeyde gelişmiş ancak benimseme konusunda daha gelişmiş düzeyi kabul etmeyen tasarımın sunulması olarak endüstriyel tasarım prensiplerinde kullanılır.

Loewy’e göre; kullanıcıların zevkleri, ihtiyaçlarına cevap veren bütün mantıklı çözümleri her zaman kabul etmez. Özellikle de çözümün kabulü için şartlandırıldıkları her konudan norm olarak yüksek düzeyde bir sapmaya ihtiyaç duymaları halinde bu süreç daha da zorlaşır.

Maya ilkesi uygulanan tasarımlardan birisi; ilk iPod. iPod tasarımı sırasında tasarımcılar; işlerini yavaş yavaş ve kademeli olarak ileriye taşıdılar. Fazlalık olarak görülen düğmeler kademe kademe kaldırıldı. Ara yüzünün modernleştirilmesi kademeli olarak yapıldı. Maya ilkesi ile Apple tasarımcıları 2001’de tasarlanan ilk iPod ürününden sonra 2007’de piyasaya sürülen tasarım için kullanıcıları hazır hale getirdi.

Maya Prensibi ile Apple’ın Endüstriyel Tasarımı

Apple tarafından tasarlanan ilk tablet; Newton Tablet erken tasarlanmış bir dijital asistan formundaydı. 1987 yılında geliştirilmesine başlandı ve 1993 yılında tüketicilerin hizmetine sunuldu. Ancak maddi anlamda zarara uğratan tasarım 1998 yılında geri çekildi piyasadan. Çünkü kullanıcılar henüz dijital ortamda olan bir kişisel asistan fikrine alışkın ve hazır değildi. Burada maya prensibi için aslında uygulanmasının ne kadar gerekli olduğu görüldü, öğrenildi.

Başka bir maya prensibinin önemini ortaya koyan örnek Google Glass olarak belirlenebilir. Arttırılmış gerçeklik yani VR gözlüğe henüz alışmadan ortaya çıkan ürün beklenilen ilgiyi görmedi ve başarı sağlayamadı. Bu teknoloji için henüz benimseme aşamasına gelinmeden piyasaya sürülmesi kullanıcılar için ileri seviye olarak kaldı. Kademeli adımlar ile sürecin ilerletilmesi gerekirdi.

Muhteşem bir tasarım çözümü için açıklama ve pazarlama evresinde, müşterilerden beklenen ilginin görülmemesi genellikle hayal kırıklığına neden olur. Bunun nedeni, eski tasarıma çok benzemesi de olabilir; yeni tasarımın kademeleri çok hızlı aşması da olabilir. Maya prensibi ile endüstriyel tasarımlar süreçlerinin harmanlanması bütün süreçlerde en iyi sonucu almayı garantiler.

Endüstriyel Çalışmalarda Maya Prensibinin Günlük Hayata Etkisi

Doğru dengeyi kurmak ve endüstriyel tasarımlarda maya prensibi adımlarını gerçekleştirmek verim düzeyinin üst düzeye çıkartılmasını sağlar. Örneğin Apple tasarımcı grubu ıPod gelişiminde zamanı kullanarak kademeli ilerlemeyi öngördüler ve kullanıcıların benimseyerek yeni ürünlere alışmalarına imkan sağladılar. Kullanıcıların aşina oldukları işleri geliştirirken kullanıcının korkmasına ya da çekinmesine neden olmadan gelişimleri sağladılar. Olsa iyi olur kuramı ile mutlaka olmalı kuramlarını iyi karşılaştırmak ve değerlendirmek gerekir.

Ürün görselliğine tanıdık örüntü eklenmesi işe yarayacak ve kullanıcılara tanıdık hissettirecektir. Akılda kalıcı, akıcı ve kendini geliştiren tasarımlardan yararlanmak gerekir. Ultra modern ürüne geçerken geçiş aşamalarını iyi planlamak şarttır. Kullanıcıların değerlendirilmesi önemli bir husustur. Değerlendirme ile kullanıcı alışkanlıkları, beklentileri, becerileri ve ne istedikleri anlaşılabilir. Bunun yanı sıra yeni tasarımların asla kullanıcılar için zorlu olmaması da önemlidir. Yani kullanıcılar yeni ürünü kullanmaya başlarken zorlanacakları karmaşık ara yüzlerden hoşlanmazlar. Kullanıcıların kılavuza ne kadar az başvurması gerektiği ön planda tutulan bir tasarım prensibi olmalıdır.

Maya prensibi ile etkileşim düzeylerini değerlendirerek tasarım yaparken; tasarım oluşturulan kaynakların kullanımlarının bir ilişkisi vardır. Bu ilişkide standart tasarım kaynaklarını ve standart tasarım kalıplarını iyi yönetmek ve bunlara sadık kalarak geliştirme yapmak gerekir. İlk adım her zaman kabul edilebilir olmayı amaçlamaktır.

Şimdiki zamanın bilinen tasarımlarını yenilikçi gelecek ihtimali ile öyle güzel harmanlamanız gerekir ki, hem doğru tasarım hedefine ulaşın hem de kullanıcıyı korkutmayın. Gelecek için tasarım yapmalı, bugünü de kaynak olarak kullanmalısınız.

Yorumlar

Hiç yorum yapılmamış, ilk yorum yapan siz olun

BİZİMLE ÇALIŞ

Hemen bizimle birlikte
mükemmel projeler
oluşturmaya başla!

Proje Başlat Bizimle Çalışmaya Başla