Hemen Ara Biz Sizi Arayalım
- İzmir Reklam Ajansı, İzmir Büyüme Ajansı, Sosyal Medya Ajansı, Dijital Pazarlama, Eticaret
Şule Yüce 09-07-2022 11:24 (23 ay önce)

Mobil Uygulamalarda Onboarding Neden Var?

Mobil uygulamalarda onboarding, hızlı bir eğitim sürecine benzetilebilir. Uygulama hakkında kısaca; şunu yapar, bunu verir, buradan ilerleyin, şuradan keşfedin gibi pratik bilgilerin kaynağıdır. Özellikle yeni uygulamaların tasarımında ya da mevcutta olan bir uygulamanın geliştirilmesinden sonra bu uygulamanın ve bu özelliklerin nasıl çalıştığını kullanıcıya onboarding ile öğretip gösterebilirsiniz.

Bir uygulamanın tasarım aşamasında her noktaya dikkat ediliyor. Her aşama bir test aşamasından geçiriliyor ve sonuçlar analiz edilerek gereken noktalarda iyileştirmeler yapılıyor. Her aşamanın olumlu sonuçlanmasının ardından kullanıcıya sunulan uygulamalar tamam, ancak onboarding hakkında neler yapılabilir?

Onboarding’e Girmeden Önce

Kullanıcılar için bir uygulama içerisindeki ilk etkileşim sayesinde olumlu ya da olumsuz karar vermek oldukça sık rastlanılan bir durumdur. Bu ilk karara doğrudan etki eden onboarding ile içerik ve uygulamalarınızın özünü mercek altına alabilirsiniz.

Bu kavram aslında günümüzde insan kaynakları olarak değerlendirilebilir bir vaziyette yer alıyor. Yeni personelin yeni koşullara uyumunda ve bu sürecin iyi ve etkili bir deneyim ile geçmesini sağlamak amacıyla uygulamalarda da onboarding kullanılmaktadır. Yeni bir deneyim için çaba sarf etmeyi ve düşünme odaklı çalışmayı şart olarak görmek gerekir. Bu aşamada stres kaynaklı olarak pek çok kişi kendisini durdurmakta. Ancak bu aşamada ufak bir yardım ve ipucu paylaşımı insanları güvende hissettirerek yeniden harekete geçmelerini sağlar.

Kullanıcının belleğini yormamak ve sıkmamak adına kafa karıştırıcı büyük aksiyonların sunulması yerine küçük parçalara ayrılmış şekilde uygulama ile kullanıcı etkileşiminin öncesinde vermek oldukça sağlam bir yöntem.

Onboarding Çalışmaları

Öncelikle bilinmelidir ki; onboarding kullanıcı ile ilk etkileşimdir. Kullanıcı ile onboarding aşamasında ilk tanışma gerçekleşir. Bu nedenle kurulumdan ziyade etkili bir tanışma aracı ve usulü olarak tasarlanması her zaman daha olumlu bir ilk izlenim sağlar. Onboarding için en iyi yanların vurgulanmış olması önemli bir noktadır. Uygulamanın asıl ne için tasarlandığından bahsedilebilir. Hangi amaç doğrultusunda kullanıcı için neler sunulduğu açıkça belirtilir ve kullanıcı için bir tür yol haritası oluşturulmuş olur. Ardından uygulamanın keşfi kullanıcıya kalır. Asıl detay ise kullanıcılar için keşfe açık bir tasarımın oluşturulmuş olmasıdır. Kullanıcı deneyimi konusunda etkili sonuçlar veren bir çalışmadır; onboarding.

Onboardingin okunmasını sağlamak için etkileyici bir hale getirilmiş olması da gerekmekte. Kuru ve uzun uzadıya anlatılan bilgi metinlerinden ziyade gerekli kısa ve öz bilgilerin yer aldığı bir tasarım seçilebilir. Bilgi yoğunluğu arttıkça kafa karıştırıcı ve sıkıcı bir hale gelebiliyor onboarding. Yalnızca kullanıcı odaklı ara yüz tasarımınızdan bahsedin ve geri kalanı kısmı kullanıcının keşfine bırakın.

Bir başka nokta olarak tabi ki görsel kullanımı geliyor. Animasyonlara tasarımda yer verilmesinin onboardingi daha ilgi çekici bir hale getirdiği kesin. Oyunlaştırma temelli olan bu animasyon kullarak onboarding oluşturma tercihi ile hareketli illüstrasyon, geçiş efektleri gibi konulardan faydalanılabilir.  Bunun ardından kontrolü kullanıcıya verebilirsiniz. Örneğin skip yani atlama tuşunun olması önemlidir. Uzun uzun beklemek zorunda bırakılmamalı kullanıcılar. En başta bilgilendirme yaptıktan sonra ekran bir daha ulaşılamayacak şekilde tasarlanmamalıdır. Kritik bazı noktalarda ve gereken hallerde yeniden eğitim ve bilgilendirme ekranlarına ulaşılabilmelidir.

Onboarding ile Avantaj mı Sağlanıyor?

Kullanıcıyı kazanmak için kaydolsun ya da yüklesin gerisi kolay diye düşünmek oldukça hatalı bir davranıştır. Kullanıcı ve uygulama arasındaki ilk etkileşimde karşımıza çıkan onboarding aslında bir nevi kullanıcıya verilen değerin de simgesidir. Mobil uygulamaları ilk defa kullanan kullanıcılar için uygulamayı tanıtması için konulan tasarım; kaydırılarak geçilen ve dikkat edilmeyen bir şekilde tasarlanmamalıdır. İlgi çekici olmayan ve tasarımı basit onboarding çalışmaları etkili sonuç bir yana kullanıcıların uygulama için negatif yönde bir ilk izlenime kapılmasına neden olabiliyor.

Onboarding ile alakalı yukarda bahsedilen yöntemlerin uygulanması ile ekranın başarılı sonuç getirme ihtimali artıyor. Tasarımcı tarafından yapılan geliştirme çalışmaları sonucunda performansa doğrudan etki ediyor onboarding. Bu nedenle yeterli önemi vermek gerekiyor. Onboarding sürecinde bir zaman kısıtı mevcut olmak durumunda. Atla butonuna basılmasına ihtiyaç duyulmayacak ve verimli bir zaman geçirilecek minimum süreyi kullanmak onboarding başarısını doğrudan etkiliyor.

Uygulamanın özelliklerinden bahseden ve eğitim içeriği gibi görülen sayfa ile kullanıcıların deneyimini iyileştirmek ve uygulamadan uzaklaştırmamak prensipleri temel alınıyor. Onboarding tasarımı ve geliştirilmesi için harcanan enerji; kullanımı kolaylaştıracak şekilde bir ek ara yüz tasarımı olarak işlevli oluyor. Uygulama indirildikten sonra bu ara yüzün atlanarak geçilmemesi üzerinde yoğunlaşmak ancak gene de atla tuşu koyarak bunu kullanıcı tercihine bırakmak, onboardingin en önemli adımlarından biri olarak karşımıza çıkıyor.

Yorumlar

Hiç yorum yapılmamış, ilk yorum yapan siz olun

BİZİMLE ÇALIŞ

Hemen bizimle birlikte
mükemmel projeler
oluşturmaya başla!

Proje Başlat Bizimle Çalışmaya Başla