Hemen Ara Biz Sizi Arayalım
- İzmir Reklam Ajansı, İzmir Büyüme Ajansı, Sosyal Medya Ajansı, Dijital Pazarlama, Eticaret
Şule Yüce 23-06-2022 14:03 (2 yıl önce)

DOT: Dönüşüm Odaklı Tasarım

Dönüşüm odaklı tasarım (DOT) teriminden önce hemen dönüşümün tasarım ve pazarlama sektörlerinde ne anlam ifade ettiğine bakalım. Dönüşüm sektörde pazarlama için verilmek istenilen mesajın kendisinden beklenen işlevi gerçekleştirdiği an olarak nitelendirilir. Yani pazarlamada dönüşüm kullanıcı/müşterinin beklenilen call-to-action’a cevap vermesini sağlayan işlevselliktir.

Pazarlama sektöründe landind page platformu olarak bilinen Unbounce ‘de kreatif direktör olarak iş yapan Oli Gardner DOT için önde gelen savunucularından olma görevini üstlendi. Gardner; web sitelerinde DOT’un rehber alınarak yaratılan her web sayfası için ‘hesap verebilir içerik’ kavramını öne sürdü. Hesap verebilir içerik tanımı ile her web sayfasının ziyaretçilerinin dönüşüm sürecine etki edebilmesi ve başarı durumunu ölçebilmesi anlatılıyor.

Dönüşüm Odaklı Tasarım Konusuna Genel Bakış

Söz konusu kullanıcı deneyimi olduğunda tasarım araçları ve tasarım süreçleri problem çözme amavı güden oluşumlar olarak görülebilir, genellikle. Ürün, hizmet ya da iş ile alakalı tüm sorunsalların giderilmesi ve sorunların tamamen ortadan kaldırılması gerekir. Dönüşüm odaklı tasarımın ortaya çıkarılmasındaki temel hedef; bir iş/ürün/hizmet hedefini baz alarak tasarım yapan kişilerin bu hedeflere yönelik deneyimler oluşturmasını sağlamaktır.

DOT ile; bir kullanıcının başka yeni bir web sayfasına daha giriş yapmasını sağlamak kadar kolay işlerin yanı sıra web sayfası üzerinde işlemde olan satış işlemleri kapatmak/yeni kullanıcı kaydına ikna yollarını kullanmak kadar karmaşık işlemler de gerçekleştiriliyor. DOT üzerinde bir web sayfasını o an ziyaret etmekte olan ziyaretçilerin müşteri potansiyeli kazanması için gerekli olanlar konusunda eksiklikleri tespit etme yoluna gidilerek tasarım için başarılı ya da başarısız belirlemesi yapılır. DOT, aynı tasarım gibi sanat içerikleri ile bilim içeriklerinin harmanlanması ile meydana gelir.

Dönüşüm Odaklı Tasarımın Prensipleri

Dönüşüm odaklı tasarımın 7 prensibi bulunuyor Oli’ye göre. Özetle;

  • Kapsülleme, kontrast, yönlendirmeler, beyaz alanların kullanılması, acil ve nadir durumları, deneme seçeneği, sosyal kanıt.

Kapsülleme

Kapsülleme terimi DOT söz konusu olduğunda en önemli olan içeriklerin ambalajlanması ile alakalı çalışmaları kapsar.  Kapsülleme yapılırken amaçlanan durum ; kullanıcılar için içeriğin önemli olmasının sinyalize edilmesidir. İçerikler istenilenen geri dönüşü tetiklemek için buton veya kayıt olmaya ikna eden bir call-to-action yani CTA öğesi ise örneğin, bunların büyük ve dikkat çekici özelliklerde olması tercih edilmelidir.

Kontrast

Arka planda tercih edilen renk paletlerinin üzerine yazılan  yazıların renklerinin uyumu ve dikkat çekici, göze hoş görünmesi ile alakalı çalışmaları kapsar. Örneğin açık kırmızı arka plan tercih edildiğinde koyu kırmızı renkte tercih edilen bir buton hem göze hoş görünmez hem de dikkat çekiciliği minimum seviyede kalır. DOT üzerinde seçilen renklerden daha önemli olan nokta renklerin kontrast oluşturabilmesidir.

Butonların diğer öğeler içine karışması görünümlerini azaltır. Ön plana çıkarmak her zaman daha olumlu geri dönüşler alınmasını sağlar. Örneğin arka planda siyah var ise buton rengi beyaz tercih edilebilir. Renk yıldızından faydalanarak kontrast oluşturabileceğiniz renklerin kombinasyonlarını çözebilirsiniz.

Yönlendirme İpuçları

DOT’un 7 prensibine göre ekranlarda kullanıcılardan beklenilen geri dönüşlerin alınması amacıyla yönlendirmeler yapılmalıdır. Yönlendirme sağlayacak tasarımlar için oklar ile vurgulama, odak noktası oluşturma gibi teknikler tercih edilir genellikle. CTA’ların fotoğraf kullanılması halinde görüş açısı CTA’ya yönlenecek şekilde konumlandırması bir yönlendirme ipucuna örnektir.

Beyaz Alanların Kullanılması

Web sitesinde yer alan beyaz alanların miktarsal büyüklükleri ile sitede yer alan sıkışık olma hissi ters orantılı iki durumdur. Temiz ve sade tasarımlarda kullanıcılar aksiyon alması gereken noktalara daha kolay yönlendirilir ve ulaşır. Anahtar gibi olan tek bir cümle ya da verilemk istenilen ana mesajı temsil eden cümlelerin kullanıcıya iletilmesi beyaz alan kullanımı ile sadeleştirilen web sayfalarında daha kolay olur. Bu konuda en iyi örnek şüphesiz Google arama motorunun sahip olduğu ana sayfa görselidir.

Aciliyet- Nadirlik Durumları

Kullanıcılardan anında aksiyon bekleniyorsa bu durum için bir sebep sunulması gerekir. Karar alma süreleri kısıtlanan kişiler aksiyon almaya meyillidirler. Zaman ya da miktar kısıtlamalarını kullanarak aksiyonları arttırabilir ve hızlandırabilirsiniz. Amazon gibi satış siteleri bu konularda yapılan çalışmaların en iyi örneklerini içerirler.

Sosyal Kanıt

Kullanıcıların müşteri olmalarını sağlamak için temel gereksinimlerden birisi de kuşkusuz güven sağlanmasıdır. Sosyal kanıtlar bu noktada devreye girerek kullanıcılara güven sağlanması ihtiyacını gerçekleştirir. Farklı kullanıcıların ve müşterilerin ürün ya da hizmetler hakkındaki görüşlerinin paylaşılması sosyal kanıtlar için güzel ve işe yarar bir yöntemdir. Yıldızlı puanlamalar, yorumlar, like butonları sosyal kanıtlar için kullanılabilecek araçlar arasında yer alır. Marka ya da ürün hakkında farklı kişilerin deneyimlerini görebiliyor olmak kullanıcıların güven seviyesinde otomatik olarak artışa neden olur.
7 Prensibin Doğru Kullanımı

Bir web sitesi örneği düşünelim.

Create account butonu gayet dikkat çekici şekilde ambalajlanmış yani kapsülleme yapılmış. Bu durum yeni hesap oluşturma ve/veya giriş yapma için kullanıcıları aksiyon haline sokacak. Ayrıca güzel bir kontrast yakalanarak bu butonun yeri dikkat çekici ve göze çarpıcı hale getirilmiş. Kullanıcıların gözünden kaçmasına ya da fark etmemelerine imkan kalmaz. Ekran üzerinde sıkışıklık hissi veren oldukça yoğun ve birbiri içerisinde geçmiş içeriklere yer verilmemiş. Yeterli beyaz alan kullanımı mevcut ve site kolay anlaşılabilir görünüyor. Açık ve yalın tasarımı ile kullanıcıların dikkatlerinin çekilmesi gereken mesajlar ve ibareler kolaylıkla seçilebiliyor. Form doldurma, üyelik oluşturma gibi geri dönüşlere yeterli olanak ve ikna yolları oluşturulmuş. Sınırlı bir süre için bir deneme hakkı tanınmış ya da kargolama süresi hakkında bir imtiyaz tanınmış olsun. Heves ve ikna konusunda kullanıcının dikkati çekiliyor. Ardından kullanıcı farklı kişilerin değerlendirmelerine göz atarak marka, ürün ya da hizmet hakkında ekstra bilgi alıyor ve güven duygusu sağlanıyor. İşte bir kullanıcıyı müşteriye dönüştürmek için izlenmesi gereken yollar bu kadar net.

7 prensibin hepsinin de DOT bünyesinde uygulanmasına gerek olmadığı gibi, kişisel ya da markanın seçimleri özelinde bir kısmı da uygulanabilir. Önemli olan tek şey yeterli aksiyonu sağlayacak kadar prensiplerden faydalanmak. Kullanıcıların estetik kaygılarına hitap etmek, güvenlerini sağlamak, verilmek istenilen mesajı ulaştırmak ve dikkatlerini çekmek pazarlama konusunda özellikle de web sitelerinde oldukça önemli noktalar olarak önünüze çıkacaktır.  Kişilerin ürünlerinize ya da hizmetinize sahip olmalarını sağlayacak, onları para vermeye ve satın almaya ikna edecek yöntemleri; pazarlama konusundaki eksiklikleri tespit ettikten sonra çözmeniz pazarlama başarınızı arttıracaktır.

Yorumlar

Hiç yorum yapılmamış, ilk yorum yapan siz olun

BİZİMLE ÇALIŞ

Hemen bizimle birlikte
mükemmel projeler
oluşturmaya başla!

Proje Başlat Bizimle Çalışmaya Başla